V prvním zářijovém týdnu se nám letos poprvé podařilo zorganizovat 3denní výjezdový adaptačně-motivační program pro žáky 6. tříd na Horní Bečvě v areálu Rekreačního zařízení Vítkovice.
Zájem rodičů i žáků o program byl velký, zúčastnilo se celkem 58 žáků ze 3 tříd. Program organizovaly i vedly školní psycholožka PhDr. Mgr. Vojnová, speciální pedagožka Mgr. Petrová a výchovná poradkyně Mgr. Lípová. Každou třídu doprovázel třídní učitel, 6.A Mgr. Křištof, 6.B Mgr. Lavičková a 6.C Mgr. Maňasová.
Cílem programu bylo hravou, zážitkovou formou usnadnit adaptaci a napomoci k vytvoření přátelských vazeb nově příchozím žákům z okolních škol. Seznámit se, poznat nového třídního učitele. V celé třídě pak podpořit kolektivní spolupráci, vzájemnou pomoc, důvěru a upevnit pozitivní vztahy. Nedílnou součástí programu bylo také poznat tým školního poradenského pracoviště, aby se v případě potřeby žáci nebáli vyhledat pomoc pro sebe a své spolužáky.
Obsah adaptačního programu
Program začal společným výšlapem, procházkou všech šesťáků z přehrady na Horní Bečvě k ubytování. Tam na ně čekal nabitý program plný různě obtížných her, týmových úkolů např. společné tvoření erbu silných stránek třídy, bojového pokřiku, speed dating, dotazování a sbírání podpisů od spolužáků, bitva s prádelními kolíčky, společná záchrana vajec kaskadérů, chytání Pepíčka poslepu, hádání pohádek z malůvek, dostávání se bezpečně přes řeku krokodýlů i minové pole, prolézání pavučinou, vytváření potrubí pro kuličky, vláček se zavázanýma nohama, pátrání po Big bossovi všech mafiánských band, luštění šifer- záhadného vzkazu v nočním lese a mnoho dalších.
Ve volném čase žáci společně (bez ohledu na třídu) hráli na hřišti fotbal a volejbal. Mohli se vykoupat a zchladit v bazénu. Večer hráli bowling i pink ponk.
Za každou aktivitu, splněný úkol třída získala indicii, jako v „pevnosti Boyard“ a na konci celého pobytu z nich měla uhádnout hlavní heslo, které otevře bránu k pokladu.
Všem třídám se to podařilo, zasloužili si sladkou odměnu, náramek (z 3D tiskárny) a byli třídním učitelem symbolicky (plastovým mečem) pasováni na žáky druhého stupně 6. třídy.
Jak program hodnotili samotní žáci?
- Překvapilo mě, že:
- jsme se nakonec ve všem jako třída dohodli.
- se dokážeme s ostatními třídami pobavit.
- kluci spolupracovali.
- jsme spolupracovaly se všemi kluky.
- spolužák spolupracuje a je milý.
- jsme spolupracovali se všemi spolužáky.
- spolupracují kluci s holkami.
- jsem se rychle seznámila.
- jsem se skamarádila víc s holkami.
- se s námi baví nové spolužačky a všechny jsou super.
- se semnou kluci více bavili.
- jsem si našla kamarády.
- se semnou holky začaly bavit.
- jsem se seznámila strašně rychle s novými spolužáky, kamarády.
- Byl to boží adapťák, zábavný a moc mě to bavilo.
- Bylo to lepší než spaní ve škole. Užila jsem si to a zopakovala bych ho.
- Byl mega super. Dobrý. Moc cool. Skvělý, superní. Fantastický.
- Zábavné a dobré hry. Líbilo se mi to.
- 8 z 10 bodů – myslím, že se Vám to podařilo, aktivity byly lepší, než jsem čekal.
- Aspoň jsme se všichni dobře poznali.
- Super, skamarádila jsem se. Skvělý výlet.
- Dobře nám i vařili, kámošky byly hodné.
- Užil jsem si to, líbilo se mi skoro vše. Jsem rád, že jsem to zažil, ale znova už nikdy J
- Hodně se mi to líbilo a hezky jste to vymysleli. Moc děkuji.
- Bylo to velice super a ráda bych byla, aby se něco podobného ještě jednou uskutečnilo.
- Bylo by dobré, kdyby trval aspoň týden.
- Příště na více dnů.
- Děkujeme a příště na týden.
A co říct závěrem?
Děkuji svým kolegům za spolupráci, ochotu a pomoc. A Vám milí šesťáci, děkuji za pěkné společné dny a krásnou zpětnou vazbu.
Příští rok se zase těším s dalšími šestými třídami na viděnou 🙂
Vojnová Miroslava, školní psycholog